|
Súhlas |
Nesúhlas |
Súhlas/Nesúhlas s výrokom |
Nadané dieťa je (má byť) šikovné, sociálne zdatné a emocionálne vyspelé. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Pre nadané deti vo vývine je typická asynchrónia – rôzna úroveň vývinu jednotlivých zložiek osobnosti (poznávacia, emocionálna, morálna, sociálna). Vo všeobecnosti čím ďalej sa nadané dieťa nachádza v intelektovom potenciáli od štatistického priemeru, tým výraznejšie sú aj odchýlky v jeho osobnosti – napr. dieťa môže byť svojím intelektom na úrovni 10 rokov, ale v emocionálnej zložke na úrovni 6 rokov. |
Nadané dieťa má mať výsledky vo všetkých predmetoch lepšie ako akékoľvek iné dieťa v bežnej škole. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Nie je to pravidlo, závisí od motivácie dieťaťa, jeho pozornosti, zameraní myslenia, od jeho osobnosti, ale aj od požiadaviek školy. Často rodičia nadaných detí majú vysoké očakávania a nehľadia na prirodzené vývinové charakteristiky (mentálna pripravenosť) dieťaťa alebo na jeho priority. |
Súťaž je dôležitý prostriedok na zvýšenie motivácie detí k učeniu. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Súťaž, konkurencia vytvára tlak, ktorý znamená pre dieťa ohrozenie. U nadaných detí môže zvýšiť inklináciu k dysfunkčnému perfekcionizmu. Ohrozenie znižuje efektivitu učenia. Pri súťaži má jedinec tým lepšie postavenie, čím horšie dopadnú jeho konkurenti. Dieťa je tak vedené k tomu, aby bolo lepšie ako ostatní (alebo ostatní horší ako dieťa) miesto zamerania na vlastný sebarozvoj pri učení. |
Najdôležitejšie v škole je, aby malo dieťa vysoký výkon a výborné učebné výsledky. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Dôraz na výkon vytvára na dieťa tlak, ohrozenie, ktoré znižuje efektivitu učenia a zvyšuje riziko dysfunkčného perfekcionizmu. Považujeme za dôležité postupne vytvoriť v deťoch zodpovednosť za vlastný rozvoj a učenie – dôrazom na proces učenia (ktorého výsledkom je rozvoj, nie statický výkon). |
Nadané dieťa si osvojí tvrdé a mäkké i/y automaticky. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Časť detí si pravopis osvojí automaticky, zväčša načítaním. Mnohé nadané deti však potrebujú veľa cviku, skúseností a hlavne čas, aby si pravopis zautomatizovali. Napr. po prebratí vybraných slov neplatí, že dieťa automaticky ovláda vybrané slová. Automatizácia sa zväčša dostaví až po dlhých mesiacoch alebo rokoch skúseností. |
Ak nadané dieťa píše sloh, musí byť úhľadný a pravopisne správny. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Sloh je tvorivá činnosť. Prostredníctvom slohov sa snažíme rozvíjať verbálnu tvorivosť detí. Ak ešte pravopis alebo krasopis nie je zautomatizovaný, je potrebné veľké sústredenie sa na gramatickú správnosť a úhľadnosť v písaní. Ak sa dieťa koncentruje na tvorbu, sústredenie na iné náležitosti sa vypína. Po zautomatizovaní pravopisu/písania začnú byť aj slohové práce formálne správne. Potrebný je čas na dozretie dieťaťa a nadobudnutie automatizácie. |
Nadané dieťa má slušné správanie, je poslušné a disciplinované. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Často je pravdou práve opak – najmä v závislosti od prístupu okolia. Nadané dieťa má komplexnejšie myslenie, nie je náchylné k slepému splneniu príkazov – pokiaľ ich nemá zdôvodnené. Často sa snaží protiargumentovať alebo vyzývať pravidlá. Ak nie je stotožnený s požiadavkou dospelého, vie nachádzať sofistikované spôsoby, ako príkaz obísť. Máva problematický postoj k vynúteným autoritám. Preto je vhodný výchovný prístup, postavený na rešpekte a spolupráci (namiesto vedeniu k poslušnosti a disciplíne). |
Na dieťa treba byť prísny. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Prísnosť je uplatňovanie vonkajšej autority, vytváranie tlaku na niekoho s nižším postavením, často pod hrozbou trestu. Poddajnejšie dieťa sa tlaku podriadi, ale nedochádza k zvnútorneniu etických hodnôt (dôvod pre zmenu správania nie je pocit správnosti, zodpovednosti, ale pocit strachu). Naším cieľom je postupné zvnútorňovanie hodnôt (konanie na základe etickosti, morálnosti, správnosti) – je to dlhší proces, ale na jeho konci je zrelá, zodpovedná osobnosť. Pri tomto procese je dôležitá dôslednosť (spolu s ľudskosťou), ale nie prísnosť v zmysle očakávania poslušnosti preto, že ju vyžaduje autorita. |
Úprava v zošite je zrkadlom vyspelosti nadaného dieťaťa. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Žiacky zošit má rôzne funkcie: skúšanie rôznych riešení, cvičenie gramatických zákonitostí, verbálna zákonitostí, verbálna tvorba, písanie poznámok (nácvik abstrakcie). Pri nácvikoch, skúšaní riešení slúži zošit na tvorbu konceptov, nových myšlienok a požiadavka úhľadnosti je v rozpore s otvorenou mysľou pri nácvikoch a hľadaní riešení. Postupne s vekom dieťaťa (spolu s procesom automatizácie písania) rastú nároky na čitateľnosť, formálnu upravenosť zošitov tam, kde je to zmysluplné. Ak chýba zmysluplnosť, požiadavka formálnej úhľadnosti (často subjektívna kategória) je v rozpore s prirodzeným procesom učenia. |
Dieťa nevie, čo je správne, preto má konať podľa príkazov dospelých. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Najmä nadané deti potrebujú vysvetlenie zmyslu jednotlivých pravidiel, pre ich zvnútornenie je vhodné aplikovať diskusiu, vyzvať dieťa k spolupráci (napr. ako by si navrhol, aby to mohlo byť ináč), prípadne mu dať na výber z možností. Samozrejme sú aj hraničné situácie, kde je jasná inštrukcia a požiadavka jej splnenia na mieste (napr. bezpečnosť), ak už dieťa zdôvodnenia pozná. Vyžadovanie „slepej“ poslušnosti môže v budúcnosti viesť k tomu, že dieťa sa nebude vedieť správne rozhodnúť, ak autorita od neho bude vyžadovať nevhodné správanie (napr. vplyv partie v období adolescencie), nenaučí sa zodpovedať za svoje správanie a bude očakávať zodpovednosť od autority. |
Zaujíma ma v prvom rade školský prospech. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Ak školský prospech znamená formálne hodnotenie – známky, potom naše zameranie nie je nasmerované na školský prospech. Naším cieľom je rozvoj osobnosti k samostatnosti a k zodpovednosti za vlastný rozvoj a vzdelávanie. Školský prospech je súčasťou, nie cieľom. Zameriavame sa na to, aby sa žiaci učili preto, že ich daná oblasť zaujíma, alebo preto, že je to potrebné (nie pre hrozbu zo zlej známky). |
Na vyučovaní má byť ticho, pokojná práca a sledovanie učiteľa |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Učenie je účinné, ak sa má dieťa možnosť doň spontánne zapojiť. Účinnosť tiež zvyšuje kooperácia medzi deťmi (tzv. učenie sa navzájom prostredníctvom komunikácie na vyučovaní) – vtedy sa dokonca pedagóg dostáva do úzadia. Samozrejme, pri istých aktivitách (napr. samostatná práca) sa pokoj vyžaduje. |
Intelektovo nadané dieťa je predurčené k dosahovaniu školských úspechov. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Aj nadané dieťa potrebuje v istých situáciách vynaložiť úsilie, prekonať ťažkosti, akceptovať a analyzovať prípadné chyby. Tieto zručnosti často nadaným deťom (z rôznych dôvodov, napr. aj vplyvom výchovy a našej kultúry) chýbajú. Pokiaľ sú odmalička smerované len na výkon a očakáva sa od nich úspech, rýchlosť, bezchybnosť, v náročnejších situáciách môže dôjsť k zlyhaniu. Pokiaľ sú k učeniu vedené len vonkajšou motiváciou (odmeny, známky), môžu sa zamerať len na to, čo je nevyhnutné a nerozvíjať v škole svoj potenciál. |
Dieťa by malo mať radosť z poznávania a učenia. Aj za cenu, že sa výsledok dostaví neskôr. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Súhlas Nie každé nadané dieťa sa naučí všetko rýchlo a v predstihu Týka sa to najmä prvých školských zručností – čítanie, písanie, počítanie. Napr. niektoré deti prichádzajú už do prvého ročníka čítajúce, iné nečítajú plynulo ešte v druhom ročníku. Podobne je to s prvými kalkuláciami alebo s pravopisom. Niektoré dieťa automaticky uplatňuje naučené, niektoré akoby potrebovalo dozrieť, získať mentálne predstavy v danej oblasti. Tlakom na zvládnutie zručnosti v období, keď dieťa ešte nie je mentálne nastavené na jej osvojenie, môžeme spôsobiť nechuť k učeniu a nežiaduce mechanické naučenie sa zručnosti. |
Stres a tlak nepatrí k učeniu. Učenie prebieha efektívne, ak človek necíti ohrozenie. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Súhlas Je známa biologická zákonitosť, že pod silným tlakom sa zapínajú centrá ohrozenia a vypínajú centrá učenia. Ak sa dieťa cíti ohrozené (napr. hrozbou zlej známky, tlakom na výkon, súťažou), efektivita učenia sa prudko znižuje. A čo je ešte horšie, aj motivácia a sebadôvera dieťaťa. |
Dieťa sa má učiť podávať výkon v bezpečných podmienkach, stresu sa má učiť postupne. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Súhlas Stres nepatrí k učeniu (tj. k osvojovaniu si nových poznatkov a zručností). Stres je však súčasťou života, sú situácie, keď musíme podať výkon pod tlakom a je potrebné sa naň postupne pripravovať v neohrozenom prostredí – teda takom, keď stres môže spôsobiť znížený výkon, ale bez hrozby sankcií (zlá známka, kritika okolia, pocit neúspechu v porovnaní s ostatnými). V škole realizujeme aktivity, ktoré umožňujú deťom postupne sa zoznámiť so stresom, prácou pod tlakom a získavať pritom zručnosti na jeho zvládanie. |
Dieťa má poslúchať autority. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Hoci v našej kultúre sa tradične vyžaduje poslúchanie autority, nové trendy ukazujú, že to nie je najvhodnejší spôsob výchovy. Pri poslúchaní preberá zodpovednosť autorita, dieťa tak nemá možnosť učiť sa samostatnosti a zodpovednosti za vlastné konanie. Pri rešpektujúcej výchove sa inštrukciám dáva zmysel, sleduje sa zvnútornenie pravidla dieťaťom (aby konalo na základe toho, že považuje danú činnosť za zmysluplnú, potrebnú a nie na základe toho, že mu to prikázala autorita). Dieťa nie je trestané za „neposlušnosť“, ale je vedené k preberaniu zodpovednosti za vlastné konanie (napr. cestou prirodzených a logických dôsledkov). |
Žiak má v škole písať predovšetkým písaným písmom. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Písané písmo má v našom školskom systéme hlboko zakorenenú tradíciu. Podľa nášho názoru však písané písmo nie je v súlade s rozvojom informatickej spoločnosti a jeho učenie stráca zmysluplnosť. Existujú iné – hybridné písma, ktoré spájajú požiadavku zmysluplnosti a rýchlosti písania. Aj v našej škole sme prešli na takéto písmo (Comenia Script). |
Moje dieťa nemusí byť perfektné vo všetkom, dôležité je, aby bolo v pohode. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Súhlas Perfektnosť je veľký nepriateľ nadaného dieťaťa. Z rôznych dôvodov (spôsob myslenia, kultúra spoločnosti, výchova) má nadané dieťa sklony byť perfektné, bezchybné, prvé. Často si kladie neprimerane vysoké ciele v mene perfektnosti. Nadané dieťa sa preto práve potrebuje naučiť, že aj chyby sú súčasťou života, že je niekedy vhodné zdravo riskovať, že niekedy sa nám nepodarí splniť cieľ alebo ak chceme splniť nejaký cieľ, musíme vynaložiť úsilie a prekonávať prekážky. Potrebuje sa naučiť vyrovnať s prípadnými neúspechmi. Perfekcinostické ciele podporuje vonkajšia motivácia, vonkajšie hodnotenie, tlak na výkon, kritika, porovnávanie a konkurencia. Eliminuje ich bezpečné, neohrozené učebné prostredie. |
Deti potrebujú domáce úlohy, aby sa doma venovali prospešnej intelektovej činnosti a aby si zvykli na systematickú prácu. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Nadané deti majú silné kognitívne zameranie a nepotrebujú povinné zadania, aby sa intelektovo rozvíjali. Existujú príjemnejšie a efektívnejšie spôsoby, ako dieťa učiť systematickej práci a viesť ho k poznávaciemu rozvoju (napr. spoločné rodinné aktivity, sofistikované hry, diskusie, spoločné čítanie literatúry, rozdelenie domácich prác). Ak očakávame, že úlohy majú byť povinnosťou, môžeme prispieť k nechuti dieťaťa k učeniu a k škole. Domáce úlohy by mali mať pre dieťa zmysel: precvičovacie (ak si potrebuje zdokonaliť nejakú zručnosť) alebo podnecujúce tvorivosť alebo vyššie úrovne myslenia. |
Rozvíjanie tvorivosti je v rozpore s požiadavkou formálnosti tvorby. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Súhlas Tvorivá činnosť je v svojej podstate prekračovanie zaužívaných zvyklostí a hraníc. Ak tvorivosti dáme formálne hranice, vlastne ju obmedzujeme. Napr. ak chceme, aby dieťa napísalo poetický opis a pritom požadujeme krasopis a sankcionujeme ho za pravopisné chyby – dieťa logicky skráti opis, použije jednoduché slová, aby znížilo pravdepodobnosť chýb. Ak ešte dieťa nemá zautomatizovaný pravopis, nemôžeme očakávať, že sa ho naučí pri tvorivom písaní. A podobne napr. v matematike – ak chceme od dieťaťa vymyslenie efektívneho spôsobu riešenia problémovej úlohy, je kontraproduktívne vyžadovať formálne písanie rovníc či rozvité vety ako odpoveď na úlohu. Postupne, ako si dieťa osvojí formálne zručnosti, začne ich samo uplatňovať aj v tvorivej činnosti. |
Deti sa lepšie učia, ak sú súčasťou vyučovacích činností súťaže. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Súťaž je základom konkurencie – snahy prekonať svojím výkonom ostatných. Súťaž a konkurencia vytvára tlak, ktorý práve znižuje efektivitu učenia (dieťa sa v ohrození neučí, ale snaží sa zvládnuť ohrozenie). Naše vyučovanie nie je založené na súťaživosti (snaha o prekonanie ostatných), ale na sebarozvoji a spolupráci. Do školských súťaží sa zapájame (napr. Pytagoriáda, Olympiáda), ale deťom tieto aktivity komunikujeme ako získavanie skúseností so stresom, učenie sa vyrovnávania s úspechom – neúspechom. Neposielame ich na súťaž s prianím „Držíme palce, aby si vyhral“ ale uži si úlohy a získaj nové skúsenosti, snaž sa ako najlepšie vieš, ostatné nezávisí od teba“. Verejne nechválime detí kvôli umiestneniu v súťažiach, nedávame ich za príklad, ani celoškolsky nezverejňujeme prípadných výhercov (s výnimkou šachového turnaja v rámci Šachového dňa CENADA). |
V škole sa má dieťa predovšetkým výborne naučiť aspoň jeden cudzí jazyk. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Učenie cudzieho jazyka najlepšie prebieha pri jeho používaní. Ak nejde o bilingválnu školu, vyučovanie poskytuje základy jazyka – jeho naučenie však vyžaduje aktívne používanie (napr. občasným pobytom v cudzojazyčnom prostredí, vyhľadávaním informácií v cudzom jazyku na internete, sledovaním cudzojazyčných filmov) a najmä motiváciu na jeho osvojenie aj mimo školy. Niekoľko hodín školského vyučovania cudzieho jazyka na jeho dokonalé naučenie nestačí. |
Nadané dieťa sa potrebuje učiť prekonávať prekážky vlastnou usilovnosťou, skúšaním rôznych možností a nácvikom nových zručností. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Súhlas Okolie nadaného dieťaťa od neho často očakáva perfektný a rýchly výkon, prejavuje sklamanie, ak sa dopustí chyby, zlyhania, ak nie je úspešné a prvé. Dieťa sa postupne naučí, že je oceňované len vtedy, ak rýchlo a ľahko dosiahne úspech. Nezískava skúsenosti s vynakladaním snahy, učením sa z vlastných chýb, vyrovnávaním sa zo zlyhaním, dokonca môže nadobudnúť koncept, že vynaloženie námahy je nežiaduce („ak musím vynaložiť námahu a nejde mi to hneď a ľahko, tak som vlastne zlyhal“). Nadané deti sa práve potrebujú učiť, že snaha, námaha a robenie chýb pri učení sa je normálne. Že človek sa najviac naučí vtedy, keď je preňho niečo ťažké a nie vtedy, ak vyrieši nejakú ľahkú úlohu. Základom osvojovania týchto zručností je učenie sa z chýb. Predpokladom pre učenie sa z chýb je pripúšťanie chýb ako bežnej súčasti učenia sa. |
Známky sú dobrou motiváciou k učeniu. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Známka je externá motivácia. Vedie dieťa k tomu, aby sa učilo buď pre odmenu (dobrá známky) alebo zo strachu z trestu (zlá známka). Neučí dieťa, aby sa učilo kvôli vlastnému rozvoju, kvôli tomu, že je to užitočné, zmysluplné a častokrát aj zábavné a zaujímavé – ale kvôli odmene, uznaniu okolia a iným benefitom. Cieľom nie je vedieť, ale mať dobrú známku. Cieľom nie je osvojiť si vedomosti a zručnosti, ale byť lepší ako ostatní (a je fajn, ak sú ostatní horší). Opakom je vnútorná motivácia – učenie sa pre vlastný rozvoj, nachádzanie zmysluplnosti v učení a dokonca aj radosti. Základom vnútornej motivácie je zaujímavý obsah a aktivity, možnosť výberu a kooperácia (učenie sa detí navzájom v diskusii a pri spoločnej činnosti – pozri napr. správy z hodín). |
Nepotrebujem výkony svojho dieťaťa porovnávať s ostatnými. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Súhlas Porovnávanie vlastného výkonu s ostatnými je základom konkurenčného – súťaživého prostredia. Jedinec sa cíti úspešný, ak sú tí ostatní horší. Motívom rastu jedinca nie je jeho vlastný rozvoj, ale získanie kreditu v spoločnosti a prevahy nad ostatnými. Porovnávanie svojho výkonu s ostatnými (s cieľom byť najlepší) eliminuje spoluprácu. Opačným prípadom je porovnávanie svojho terajšieho výkonu so svojím predošlým výkonom. |
Nadané dieťa s problémami (napr. hyperaktivita, sociálna naivita, dyslexia) nepatrí do školy pre nadaných. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas Asynchronický vývin a rôzne nezrovnalosti vo vývine sú súčasťou vývinu mnohých nadaných detí. Niektoré sa objavia v priebehu dozrievania dieťaťa. Nie je fér takéto dieťa vylúčiť z programu pre nadaných, ale naopak, pracovať s ním ešte intenzívnejšie na eliminácii rizík v jeho vývine. |
Škola učí, rodič vychováva. |
Súhlas |
Nesúhlas |
Nesúhlas V škole si dieťa nielen osvojuje nové poznatky a zručnosti, ale v škole prežije denne niekoľko hodín – komunikuje so spolužiakmi, dospelými, rieši rôzne sociálne situácie. Výchovná zložka sa od školy nedá oddeliť. Vychováva rodič, ale aj škola. Je dôležité, aby boli ich výchovné filozofie v zhode a dokázali v prípade problémov spolupracovať. Škola má pomerne presne zadefinovanú svoju filozofiu (zahrnujúcu nielen vzdelávanie, ale aj výchovu). Spolupráca nebude fungovať, ak má rodič diametrálne odlišné názory na výchovu dieťaťa alebo výrazne odlišné predstavy o jeho vzdelávaní a výchove. |